Marian Bogusz


Marian Bogusz, urodzony 25 marca 1920 roku w Pleszewie, był wybitnym polskim artystą oraz animatorem kultury, który pozostawił trwały ślad w polskiej sztuce. Jego twórczość obejmowała różnorodne dziedziny, w tym malarstwo, rysunek, rzeźbę oraz scenografię.

Odejście artysty w 1980 roku w Warszawie oznaczało koniec jego twórczej podróży, jednak jego dokonania wciąż wpływają na współczesną sztukę i kulturę Polską.

Życiorys

Marian Bogusz, artysta o bogatym dorobku, swoją drogę artystyczną zaczął w trudnym dla siebie okresie. W czasie II wojny światowej trafił do obozu w Mauthausen, co znacząco wpłynęło na jego późniejsze życie i twórczość. Po wojnie rozpoczął studia w warszawskiej ASP, gdzie miał przyjemność kształcić się pod okiem takich mistrzów jak Jan Cybis oraz Jan Sokołowski. Jego pierwsze prace miały charakter abstrakcyjny, co wskazuje na chęć eksploracji nowych kierunków w malarstwie.

W końcówce 1954 roku, wspólnie z innymi utalentowanymi artystami, takimi jak Andrzej Zaborowski, Zbigniew Dłubak, Barbara Zbrożyna oraz Kajetan Sosnowski, założył Grupę 55. Krok ten znacząco wpłynął na dalsz rozwój polskiej sztuki współczesnej. W roku 1956, był współorganizatorem galerię sztuki współczesnej Krzywe Koło przy Klubie Krzywego Koła w Warszawie, gdzie promował nowe nurty artystyczne.

W tym czasie, Bogusz zaczął eksperymentować z malarstwem figuratywnym, gdzie znacząco wykorzystał techniki deformacji, by nadać swoim dziełom głębszy sens metaforyczny. Lata 60. były dla niego okresem poszukiwań w malarstwie materii, w którym koncentrował się na ekspresji plastycznej, szczególnie pod kątem faktury i koloru. Wspólnie z Jerzym Fedorowiczem oraz Ludmiłą Popiel, zainicjował I Plener Koszaliński w Osiekach w 1963 roku, a także współorganizował I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965 roku oraz Lubelskie Spotkania Plastyczne (1976–1978).

W trakcie I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu, artysta wykonał trzy formy przestrzenne, które zostały usytuowane przy Alei Tysiąclecia. Rzeźby te powstały przy współpracy z innymi artystami, takimi jak Z. Czarnecki, E. Kopryk, J. Gdeń, S. Szafrański, H. Fröhlich, P. Kosiński oraz E. Grzybowiński.

Marian Bogusz spoczywa na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 304-2-8), co jest zapewne miejscem, które przyciąga wielbicieli jego twórczości. Zdecydowana większość jego artystycznego dorobku, obejmującego 74 obrazy i 144 prace na papierze, znajduje się w Muzeum Regionalnym w jego rodzinnym mieście. Kolekcja ta została w znacznej mierze przekazana przez jego żonę, Eulalię Bogusz, która zmarła w 1990 roku.

Przypisy

  1. Centrum Sztuki GaleriaC.S.G. EL Centrum Sztuki GaleriaC.S.G., Otwarta Galeria. Formy przestrzenne w Elblągu. Przewodnik, 2015 r., s. 92-93.
  2. Marian Bogusz - malarstwo i rysunek [online], Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, 2009 r. [zarchiwizowane 19.02.2014 r.]
  3. DanutaD. Dziedzic DanutaD., ZbigniewZ. Makarewicz ZbigniewZ. (red.), Sympozjum Plastyczne Wrocław '70, Wrocław, 1983 r., s. 177.
  4. Artyści plastycy okręgu warszawskiego 1945–1970. Słownik biograficzny (przewodniczący rady programowej Andrzej Janota), Warszawa, 1972 r., s. 50–51.
  5. Cmentarz Stare Powązki: Szymańscy, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 28.07.2020 r.]
  6. Marian Bogusz [online], Muzeum Regionalne w Pleszewie [zarchiwizowane 04.09.2012 r.]

Oceń: Marian Bogusz

Średnia ocena:4.75 Liczba ocen:12