Hugo Leichtentritt


Hugo Leichtentritt był zasłużonym niemieckim muzykologiem oraz kompozytorem, którego życie i działalność miały duży wpływ na świat muzyki. Urodził się 1 stycznia 1874 roku w Pleszewie, a swoje ostatnie dni spędził w Cambridge w stanie Massachusetts, gdzie zmarł 13 listopada 1951 roku.

Leichtentritt był osobą, która wniosła wiele do badań muzycznych oraz twórczości kompozytorskiej, pozostawiając po sobie lasting impact na rozwój muzykologii.

Życiorys

Hugo Leichtentritt, po przeniesieniu się do Stanów Zjednoczonych w 1889 roku, rozpoczął swoje studia na Uniwersytecie Harvarda, gdzie był uczniem Johna Knowlesa Paine’a, uzyskując dyplom w 1894 roku. Następnie swoje kształcenie kontynuował w Paryżu w latach 1894–1895, a potem w Hochschule für Musik w Berlinie od 1895 do 1898.

Po zakończeniu studiów w Berlinie, Leichtentritt uczył się pod okiem Oscara Fleischera oraz Maxa Friedlaendera na Uniwersytecie Berlińskim. W 1901 roku uzyskał tytuł doktora, bazując na swojej dysertacji zatytułowanej „Reinhard Keiser in seinen Opern: Ein Beitrag zur Geschichte der frühen deutschen Oper”. W latach 1901–1924 pracował jako wykładowca w Klindworth-Scharwenka Konservatorium w Berlinie.

Warto zaznaczyć, że przez wiele lat Leichtentritt pisał artykuły muzyczne, które ukazywały się w różnych czasopismach niemieckich oraz amerykańskich. Po 1933 roku był zmuszony do opuszczenia Niemiec z powodu rosnących problemów politycznych. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych kontynuował swoją karierę akademicką, wykładając na Uniwersytecie Harvarda w latach 1933–1940, a następnie na Uniwersytecie Nowojorskim od 1940 do 1944 roku.

Twórczość

Działalność muzykologiczna Hugo Leichtentritta charakteryzuje się popularno-naukowym podejściem oraz pragmatyzmem. Przejąwszy od Hugo Riemanna metodologię analizy, skoncentrował się na wydzielaniu ugrupowań dźwiękowych. W swojej pracy oparł logikę architektoniczną dzieła muzycznego na uporządkowaniu liczby taktów. Łączył pojęcia i zasady muzyczne z estetyką wyrazu oraz psychologią dźwięku. W przeciwieństwie do wielkich postaci muzykologii XIX wieku, unikał łączenia nauki o formach muzycznych z zasadami komponowania.

Warto zaznaczyć, że poza swoją działalnością w muzykologii, Leichtentritt był także utalentowanym kompozytorem. W jego dorobku znajduje się opera komiczna Der Sizilianer, która miała premierę w Fryburgu Bryzgowijskim w 1920 roku, a także symfonie, koncerty skrzypcowe, wiolonczelowe i fortepianowe. Jego twórczość obejmowała również utwory kameralne, fortepianowe i pieśni. Niestety, jego kompozycje nie zdobyły większej popularności.

Ważniejsze prace

Hugo Leichtentritt, jako znacząca postać w dziedzinie muzyki, pozostawił po sobie wiele wartościowych dzieł, które stały się istotnym wkładem w historię muzyki. Jego prace są wynikiem wieloletnich badań oraz pasji do muzyki. Oto lista najważniejszych publikacji, które warto znać:

  • Frédéric Chopin, pierwsze wydanie w Berlinie w 1905 roku, a następnie 3. wydanie w 1949 roku,
  • Geschichte der Musik, opublikowana w Berlinie w 1905 roku; przekład angielski pod tytułem Everybody’s Little History of Music wydany w Nowym Jorku w 1938 roku,
  • Geschichte der Motette, wydana w Lipsku w 1908 roku,
  • Musikalische Formenlehre, opublikowana w Lipsku w 1911 roku, 5. wydanie w 1952 roku; przetłumaczona na angielski jako Musical Form w Cambridge w 1952 roku,
  • Erwin Lendvai, wydanie z Berlina w 1912 roku,
  • Ferruccio Busoni, publikacja z Lipska w 1916 roku,
  • Analyse der Chopin’schen Klavierwerke, dwutomowe dzieło wydane w Berlinie w latach 1921–1922,
  • Ignatz Waghalter, opublikowane w Nowym Jorku w 1924 roku,
  • Händel, wydane w Berlinie-Stuttgart w 1924 roku,
  • Music, History, and Ideas, publikacja z Cambridge w 1938 roku,
  • Serge Koussevitzky, The Boston Symphony Orchestra and the New American Music, wydane w Cambridge w 1946 roku,
  • Music of the Western Nations, wydane i uzupełnione przez Nicolasa Slonimsky’ego, Cambridge 1956 roku.

Prace te odzwierciedlają nie tylko wiedzę Leichtentritta, ale także jego zaangażowanie w badania nad różnorodnymi aspektami muzyki, jej historii oraz form.


Oceń: Hugo Leichtentritt

Średnia ocena:4.76 Liczba ocen:15